Nyheder fra OFINDA

Juli 2019

Ordremodul – nyt modul

Ordremodulet kan det samme som Faktura/Kreditnota modulet, men er mere avanceret. Ordremodulet er optimalt at bruge, hvis du har delleveringer og vil lave delfaktureringer.

På hver ordre, kan man udskrive ordrebekræftelser og følgesedler. En følgeseddel får sit eget nummer ved en udskrivning og den indeholder kun de varer, der er sat til levering. Man har derfor overblik over, hvor mange varer der er leveret og hvor mange, der mangler at blive leveret.

Hvis der er lavet flere ordre til den samme kunden, kan de samles på en faktura via en kørsel, med det antal varer der er leveret. Fra hver ordre, er der mulighed for, at få overført tekstlinjer, del- og subtotaler, ordretekst og notater til samlefakturaen.

Ordren bliver først arkiveret, når hele ordren er faktureret. Et tilbud som er oprettet i tilbudsmodulet kan overføres til ordremodulet og fra kundekartoteket kan man oprette en ordre direkte, for at gøre oprettelserne nemmere.


E-Faktura

Afsendelsen af E-Faktura til kunder med EAN/GLN-nr. er ændret, så man først modtager en kvittering på e-mail, når modtager har kvitteret elektronisk for modtagelsen. Derfor vil kvitteringerne ikke modtages på samme tidspunkt, som afsendelsen sker. Der kan gå 1 minut til flere timer inden kvitteringen modtages. Hvis afsendelse ikke kan leveres, vil man modtage en e-mail med fejlbeskrivelsen.

Under menuen Fakturering / Arkiv Faktura/Kreditnota, kan man under fanen ‘E-Faktura status’ se, om E-Fakturaen er under Afsendelse, Afsendt eller om den har fejlet.

Ligeledes kan man under menuen Opsætning / E-Fakturalog, se status på afsendelsen. Under fanen ‘Afsendt’ vises status med ikoner. Et grønt flueben = alt ok, modtager har kvitteret for modtagelsen. Et timeglas = under afsendelse. Et rødt kryds = afsendelsen har fejlet. Hvis feltet ‘Afsendt’ ikke vises i billedet, kan det påføres fra menuen ‘Funktioner’ og ‘Tilpasning’.


Nye formler i udskrifter

Der er lavet nye formler, der kan bruges til design af udskrifter.

Formlerne bruges i “Print hvis”.

Vis udskrift:
Udskriver kun hvis det er en visning af udskriften.
Bruges til at vise en tekst som f.eks. “** PRØVEVISNING **”, så man ikke får sendt en udskrift til kunden, der ikke har fået påført korrekte oplysninger.

Ved udskrivning:
Udskriver kun hvis det IKKE er en visning af udskriften.
Bruges f.eks. til at skjule et følgeseddelnummer på en vis udskrift, da nummeret først hentes når udskriften udskrives fysisk.


QR-koder på udskrifter

Det er blevet muligt at lave QR koder på udskrifter. Med QR koden kan man blandt andet lave en betalings URL, så fakturaen kan betales via MobilePay.

Under firmaoplysningerne er der kommet et nyt felt, hvor man kan indtaste sit MobilePay erhvervs-nummer, så QR koden genereres sammen med dette nummer. QR koden kan opsættes til at indeholde betalingsnummer, beløb, fakturanummer og kundenummer. Når kunden scanner koden fra MobilePay appen, vil den indeholde disse informationer, så der kun skal swipes for at udføre betalingen. Det er kun MobilePay erhvervsløsningen der understøtter betaling via QR kode.

QR koder kan også bruges på varelinjeniveau, så et evt. produktblad kan linkes til en vare, dvs. kunden skanner QR koden og produktbladet kan derefter downloades.


Massefakturering

Ved massefakturering, dvs. når der vælges flere oprettede faktura, der skal bogføres og udskrives, dannes der nu to pdf-filer med de valgte fakturaer. Den ene indeholder alle fakturaer, hvis man har valgt at udskrive alle. Den anden pdf-fil indeholder de fakturaer, som ikke kunne sendes via e-mail eller via E-Faktura. Situationen opstår, hvis der ikke er påført en e-mail adresse på fakturaen.